2012. január 30.

Jagged Alliance Online #2


Az előző JAO-ról szóló cikkemben végignéztük, a grafikus interfész elemeit és az ezekhez kötődő játékfunkciókat, írtam a zsoldosok jellemzőiről és a tárgyak vásárlásáról, illetve szó volt arról, hogyan készüljünk fel és kezdjünk bele első küldetésünkbe.
A mostani cikkben megnézzük, milyen a játék lényegi része, azaz hogy hogyan zajlik a harc.

Bár a játék a Remember 1999 című küldetés alatt viszonylag jól elmagyarázza, hogy mit hogyan kell csinálni, szerintem nem árt, ha átvesszük a leckét itt is. Először lássuk, mit is látunk:

Bal fent sorakoznak a zsoldosaink (az említett küldetésen csak a saját katonánk portréját láthatjuk, később vehetünk fel hozzá társakat). Itt tudjuk az egérrel kiválasztani azt, akivel épp mozogni szeretnénk, de ennél talán gyorsabb, ha a szám gombokat használjuk a billentyűzeten (a számozás fentről lefelé halad). Ha a valakinek az arcképére duplán kattintunk, akkor megnyílik a felszerelés ablak, ahol átválthatunk a zsoldos karakterlapjára is.
A képernyő tetején középen lévő kék gombbal fejezhetjük be az adott körünket, hogy átadjuk a lehetőséget az ellenfélnek. Mellette balra a küldetés célját és a kihívásokat megjelenítő kis ikon látható, a jobboldalival pedig feladhatjuk a küldetést, és visszatérhetünk a térképre.
Alul balra a már ismert chat ablak látható, középen találjuk az éppen kijelölt zsoldos akció pontjait és a jelenleg használt fegyverét, jobbra pedig az övére aggatott tárgyak sorakoznak (ha vannak ilyenek). Minden zsoldosnak két fegyvert adhatunk a mancsaiba, amelyek között a középső doboz baloldalán látható számokkal válthatunk. A fegyver mellett jobbra kis rovátkák jelzik, hogy mennyi lőszer van benne. A töltény ikonnal választhatjuk ki, hogy a magával hozott lőszerekből melyiket használja a zsoldos, a jobb alsó kapcsolóval pedig tüzelési módot váltani (jellemzően egyeslövés és sorozat között), ha a fegyver alkalmas rá.

Az A.I.M. arulcói kiképzőtáborában lépésről lépésre megtanulhatjuk a mozgás és a harc alapjait.
A látóteret a kurzor vagy a WASD billentyűkkel mozgathatjuk. Forgatásra és zoomra nincs lehetőség, de pár szerencsétlenebb helyszíntől eltekintve ezekre nincs is nagy szükség.

Mivel a Jagged Alliance Online követi a hagyományokat, a küzdő felek felváltva lépnek, és a saját körében minden fél tetszőleges sorrendben (akár oda-vissza váltogatva is őket) cselekedhet a katonáival. A katonák akciópontokkal rendelkeznek, ami ha nem is teljes egészében, de elsősorban a Reflex nevű tulajdonságuk alapján számolódik ki. A játék elején elérhető zsoldosoknál körülbelül 15 és 25 között van az AP-k száma.

Kétféle testhelyzetet lehet felvenni: álló ás térdelő. A váltás közöttük a katonára való kattintással vagy a Q billentyű lenyomásával történik, és 3 AP-ba kerül. én úgy vettem észre, hogy a célzás pontosságát nem befolyásolja a testhelyzet, viszont a zsoldost nehezebben találják el, ha térdel, különösen, ha azt fedezék mögött teszi.
Egy mezőnyit mozogni álló helyzetben 2, térdelőben 3 AP elköltésével lehet. Mivel fontos, hogy melyik katona merre néz (azaz hátrafelé senki sem lát) a JA2-höz hasonló módon itt is van lehetőség 1 AP-ért elmozdulás nélkül forgatni őket. A kétféle mozgás és a fordulás között a jobb egérgomb lenyomásával válthatunk, ha az egér épp egy üres mezőn áll. A mutató alatti kis ikon jelzi, hogy éppen melyik van kiválasztva a háromból.
Én úgy vettem észre, hogyha guggolva közelítünk az ellenfélhez, az sokkal később vesz észre minket, szóval valószínűleg a lopakodás hasonlóan működik, mint a JA2-ben, ha külön parancs nincs is rá.

Ebben a küldetésben már Dimitri is segít kifüstölni az ellenfél búvóhelyét.
Minden fegyvernek megvan a maga AP költsége, ha tüzelni akarunk vele. A pisztolyoké viszonylag alacsony (5 körül), a puskáké már komolyabb(8-10), a géppuskák pedig akár egy egész kört elvihetnek. Ahogyan a JA2-ben, itt is egy-két AP-val többe kerül az első támadás, mivel ilyenkor a fegyvert készenlétbe kell helyezni, azaz célra kell tartani. Minden további támadás már gyorsabban megy, amíg el nem mozdulunk. Emiatt sokszor meg meg kell gondolni a játék során, hogy kitartunk-e a már felvett tüzelőpozíciónk mellett, bízva abban, hogy így több lövésből nagyobb eséllyel találunk, vagy inkább feladjuk a helyzetünket, és biztonságosabb távolba vagy fedezékbe vonulunk, későbbre odázva a halálos lövést. Szerencsére testhelyzet váltásával nem veszítjük el a célra tartás előnyét, tehát ha állva nyitottunk tüzet az ellenségre, utána még "felár" nélkül letérdelhetünk.

Ahhoz, hogy egy ellenfelet megtámadjunk, először is rá kell vinnünk az egérmutatót, ami mellett ilyenkor megjelenik, hogy mennyi AP-ba fog kerülni a művelet. A jobb gomb nyomkodásával dönthetünk úgy, hogy több AP-t szánunk a lövésre, amiért cserébe nagyobb lesz a találati esélyünk. Ha jól tippelek, a távolságtól függ, hogy hány lépcsőben növelhetjük így a százalékot. A tesztjátékaim során nekem általában 2-4 plusz AP-t volt lehetőségem rákölteni a lövéseimre, de olyan is előfordult, hogy egyet sem.
Ha megvan a kívánt AP / találati esély arány, akkor már csak a bal egérgombot kell megnyomni, hogy el is dördüljön a lövés. Amennyiben a szerencse is a mi oldalunkon áll, talál is.

A fegyverünket újratölteni az R billentyű lenyomásával lehet, ami 5 AP-ba kerül.

Nem is baj, hogy elhoztuk Dimitrit, mert bőven akad munka a számára.
A lelőtt ellenfelek bár láthatóan elejtik a fegyvereiket, azokat sajnos nem vehetjük fel. Ez szerintem elég érzékenyen érinti a JA fanokat, hiszen a játékhoz eddig hozzátartozott, hogy amit az ellenfél eldobott, azt akár azonnal használatba vehettük. A JAO-ban tulajdonképpen csak azokból a tárgyakból gazdálkodhatunk, amelyeket magunkkal vittünk, minden más csak addig fontos számunkra, amíg az ellenfél lő ránk vele.

Mivel gránát és rakéta sincs a játékban, robbanás csak a pályatervezők által előre elhelyezett robbanószeres ládák vagy benzines kannák meglövésével idézhet elő. Ezekre mindig figyeljünk, mert egyrészt, ha ügyesen helyezkedünk, akkor több ellenfelet is elkaphatunk velük, másrészt gyakran alternatív útvonalat nyithatunk meg, ha felrobbantjuk őket.

A teljesítendő feladatok, bár próbálnak változatosak lenni, nagyjából mindig arról szólnak, hogy végezzünk az összes ellenséggel. Bár van olyan feladat, amiben a cél felrobbantani valamit, mire odajutunk, hogy ezt meg is tegyük, rend szerint már mindenkit kinyírtunk.
Ha sikerül teljesíteni a feladatot, egy első felugró képernyőn láthatjuk, hogy a három kihívásból hányat sikerült teljesítenünk, és hogy azok milyen bónuszokat eredményeznek. Három, kettő vagy egy teljesítésével kapunk egy csillagot is arany, ezüst vagy bronz színben. Ha nem vagyunk elégedettek, később újrajátszhatjuk a küldetést, és megpróbálhatunk jobb eredményt elérni.
A következő értékelő ablak már a térkép fölött nyílik meg. Ebben láthatjuk, hogy mennyi ismeretség pontot és pénzt kaszáltunk, jobb alul pedig azt, hogy milyen felszerelési tárgyakat és fegyvereket kapunk még a pontokon kívül.

Sikerült kifüstölni a titkos fegyver lerakatot. A megbízás díját így jó pár fegyverrel egészítettük ki.
A bázisra visszatérve ezekkel fel is szerelhetjük a zsoldosainkat, ha elég képzettek a használatukhoz, de akár el is adhatjuk őket, ha inkább a pénzre van szükségünk.
Ezután következik a megsérült zsoldosok gyógyítása, és az elhasználódott tárgyak javítása, de ezekről csak a folytatásban fogok írni.
Maradjatok vonalban!

2 megjegyzés:

  1. Kösz a leírást. Lehet hogy kipróbálom. A múltkor egymás után végigvittem az 1-et, a DL-t, a 2-t, a 2 UB-t. Még a Jagged Edge-t is, azt az oroszt. Jó volt az is egynek, csak volt benne egy csomó bug.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most, hogy már a béta nyílt fázisban van, semmi sem áll az utadba. :)

      Törlés