2012. január 22.

Jagged Alliance Online #1


Az előző Jagged Alliance-ről szóló cikkemben röviden bemutattam, mire lehet számítani 2012-ben JA fronton. A mostani cikkben kicsit részletesebben írok a Jagged Alliance Online-ról, mely jelenleg zárt béta tesztelés alatt áll, így lehetőségem volt kipróbálni.

A tesztre jelentkezni a játék honlapján lehet. Pontosan megmondani nem tudom, hogy mennyi időbe telik mostanság bekerülni, de a regisztráció gyorsan megvan, szóval nincs nagyon veszíteni való. Én még az oldal megnyitásakor regisztráltam, és pár héttel később, a béta fázis kezdetekor be is kerültem a tesztelők közé.
Akkor még elég sok dolog másképp nézett ki, a játékba is segítség nélkül, amolyan in medias res módon csöppent bele az ember,  és elég sok volt a bug is. Most már a legtöbb képernyőhöz van súgó, ami az első megnyitáskor tutorial jelleggel meg is jelenik, és van gyakorló küldetés is, amely Arulcóban játszódik.

A játék kezdetén meg kell adnunk a szervezetünk és saját karakterünk nevét. A karakternek néhány előre megadott lehetőség közül kiválaszthatjuk a portréját is, körülbelül úgy, ahogy a JA2-ben az IMP-es zsoldosnak. Sajnos azonban a JAO-ban itt vége is a testreszabásnak. Nem állíthatjuk be kedvünkre a katonánk képzettségeit, így egy főleg pisztolyokhoz értő karaktert kapunk.

Ha megvagyunk, a saját, külön bejáratú táborunkban találjuk magunkat. Itt tudjuk menedzselni a zsoldosainkat, a felszerelési tárgyakat és a bázis épületeit. Alul találjuk a chat ablakot és a zsoldosainkat (kezdetben csak a saját karakterünket), jobbra a raktár ablaka látható, amely kategóriákra osztva mutatja a tárgyainkat, felül pedig a szervezetünk adatai és erőforrásai sorakoznak.

Dimitrit érdemes felvennünk a gyakorló küldetés után, ha szeretnénk valakit, aki ért a gépfegyverekhez. 
A képernyő tetején látható földgömbbel kapcsolhatunk át a küldetések képernyőjére (erről később). Ettől jobbra látható a két pénznemünk aktuális egyenlege, amelyből vásárolhatunk. Aki játszott már mikrotranzakciós alapokon nyugvó MMO-val, az pontosan tudja, melyik mire való, de röviden megpróbálom azért leírni:
  • A készpénz az a valuta, amivel az egyszerű dolgokat vásárolhatjuk meg, és amit játékbeli küldetések teljesítésével, vagy tárgyak eladásával könnyen szerezhetünk is. Ha megszorulnánk, arany átváltásával bármikor szerezhetünk készpénzt. Ehhez csak az arany színű plusz gombra kell kattintanunk.
  • Az aranyból elég véges tartalékaink vannak (a játék elején csupán 250), amit semmilyen játékbeli teljesítménnyel nem növelhetünk. Aranyat csak valós pénzből vehetünk. A játékban ezzel lehet megváltani a komolyabb tárgyakat és fejlesztéseket, illetve az egyéb erőforrásokat (készpénzt és benzint) vásárolhatunk belőle.
Egy jó példa a kettő közötti különbség megértéséhez: a zsoldosok szolgálatait sima készpénzből csak pár napra vehetjük meg, az aranyból viszont örök szerződést köthetünk velük (lásd lenti kép).

A pénztárcánktól jobbra látható a benzintartalékunk. A benzin afféle energia, ezt használjuk fel mindenre: a küldetésekre való elutazáshoz, a zsoldosok gyógyításához, a tárgyak javításához, és a bázisunk fejlesztéséhez is. Ez szépen lassan, az idő előrehaladtával növekszik, amíg el nem éri a maximális értékét. Ha elhasználjuk, akkor addig nem leszünk képesek a fenti dolgok elvégzésére, amíg magától újra fel nem töltődik, vagy arany felhasználásával nem veszünk újabb adagot belőle.
Az ez alatt látható két széles gomb a felszerelés vásárlásához, illetve a zsoldosok felvételéhez vezet minket.

Ismerős arcok fogadnak minket a felbérelhető zsoldosok között, bár sokan új igazolványképet  készítettek  a JA2 óta.
A zsoldosok képernyője elég egyértelmű. Ha rányomunk a zsoldos buksijára, akkor jobboldalt megjelennek a számokban mért jártasságai, illetve, hogy milyen feltételekkel hajlandó csatlakozni a szervezetünkhöz. Az első, ami a vásott JA játékosoknak azonnal szembeötlik, hogy a tulajdonságok és képzettségek némiképp megváltoztak a JA2 óta.
A JAO-ban 5 darab zölddel jelölt alaptulajdonság (életerő, erő, reflex, ügyesség és észlelés) és 7 darab kékkel jelölt képzettség van, melyek a különböző fegyvercsoportokra vonatkoznak. Ha megnézzük a fenti képet, gyorsan leolvashatjuk, hogy Maddog reflexei egész jók, és a pisztolyok és géppisztolyok használatához jól ért, míg a többi fegyvernemben kevésbé járatos.
Az elsősegély és a szerelés képzettségét, illetve a robbantási szakértelmet ne keressük! A gyógyítást főként a tábori kórház látja el (a terepen csak aranyból megvásárolható tárgyakkal lehet gyógyulni, melyeknek a hatékonysága független a képzettségektől), a  javításokat a műhelyben végezhetjük el, a robbanószerek pedig teljes mértékben kimaradtak a játékból. Bizony. Nincs se rakéta, se aknavető, de még egy fia gránát se.

A zsoldos képe alatt láthatjuk, hogy mennyi készpénzért hány napra hajlandó beállni, illetve, hogy az életfogytig tartó hűségét hány arannyal vásárolhatjuk meg. Az olcsóbb zsoldosokat 3 napra bérelhetjük fel, a legdrágábbakkal viszont csak egy napos szerződés köthető.
A zsoldosoknak a pénzen kívül van egy megkötése még. A szervezetünk rendelkezik egy ún. Reputation azaz Ismertség értékkel, melynek szintjeit a képernyő tetején a földgömbtől balra követhetünk nyomon (emellett látható egy Fame azaz Hírnév érték is, aminek valószínűleg multiplayer vonatkozása van). Hírnevünket küldetések teljesítésével növelhetjük szépen lassan. Mivel a legolcsóbb zsoldos is csak 3-as szinttől fölfelé hajlandó csatlakozni hozzánk, a játék elején senkit sem vehetünk fel a kezdő karakterünk mellé.

A zöld tárgyakat tudja használni a zsoldos, a pirosak még nem érhetők el számára, az arany szín pedig a különleges tárgyakat jelöli.
Egyelőre ne is vesztegessük az időnket itt tovább. Inkább nézzük végig a képernyő jobboldalán a raktárunkat, illetve a boltban kapható tárgyak  listáját, és szereljük fel a zsoldosunkat a legjobb pisztollyal és páncéllal, amit találunk neki (sok választásunk egyelőre nem lesz).
A karakterünk ablakát úgy nyithatjuk meg, ha a portréjára duplán kattintunk a képernyő alján. Ilyenkor a raktárban és a boltban lévő tárgyak háttere zöldre vagy pirosra vált, azt mutatva, hogy mit képes vagy nem képes közülük használni.
A tárgyaknak Ismertség, tapasztalati szint, valamint tulajdonság- és képzettségbeli megkötéseik vannak. Tesztjátékaim során nekem úgy tűnt, hogy a képzettségek csak ahhoz kellenek, hogy a tárgyak képzettség kritériumának megfeleljünk, a harc közbeni képességeinket (pl. AP-k száma vagy találati esély) szerintem csak az öt alaptulajdonság befolyásolja.

Ha felszereltük a katonánkat, a fegyveréhez való lőszert se felejtsünk el bepakolni neki az ablak jobb alsó részén látható három mezőbe. Nyugodtan tömjük meg mindhármat.
A baloldali három helyre energiaitalokat és gyógyító eszközöket tehetünk, de csak a táska ikonnal jelzett tárolóból. Ezek mind aranyból megvásárolható tárgyak, ezért én a használatukat mellőztem.
A bal alsó rész a hátizsák, ahova további fegyvereket tehetünk, de ennek nem sok értelmét látom. Én a kézben vihető két fegyverből is a legtöbbször csak az egyiket szoktam használni. Persze lehet, hogy későbbi küldetések vagy fejlesztések során nagyobb szerepet kap a hátizsák.

Ha készen vagyunk irány a fenti földgömbön keresztül a küldetések képernyője!

A térképen láthatjuk a már elérhető és a még inaktív küldetéseket. A négyszöggel jelzett helyek többjátékos arénák.
A térképen sárga nyilak jelölik azokat a küldetéseket, amelyeket elvállalhatunk, és feketék azokat, amelyeket csak valamilyen kritérium teljesítésével érhetünk el. Kritérium lehet a hírnév adott értéke, vagy egy másik küldetés sikeres teljesítése is.
Minden küldetés több, általában három vagy négy helyszínre bomlik. A helyszínek megadott sorrendben követik egymást, ahogy a küldetés történetével előrehaladunk. Ettől a sorrendtől csak akkor térhetünk el, ha már egyszer végigjátszottuk az adott küldetést, és újra szeretnénk játszani valamelyik állomását.
Az egyes helyszínek meglátogatása után lehetőségünk van visszatérni a bázisra, meggyógyítani a zsoldosainkat, megjavítani az elhasználódott tárgyakat, és felhasználni vagy eladni az új szerzeményeinket. Ezt érdemes kihasználni, mert a lőszer például gyorsan el tud fogyni.

A karibi térségben található karikában van Arulco. Kezdjük azzal a küldetéssel, amelyiknek Remember 1999 a neve. Ez a gyakorló küldetés, melyet csak egy katonával lehet végigjátszani.
A felugró ablak jobb oldalán elolvashatjuk a küldetéshez tartozó történetet és az elvégzendő feladatokat. Ez alatt látható, hogy mennyi benzinünkbe kerül elutazni a helyszínre, és hogy milyen jutalmakat kapunk, ha teljesítjük a küldetést. Pénz és ismertség mindig jár a siker mellé, de később tárgyjutalmakat is fogunk kapni.
A három sárga ikon kihívásokat jelöl. Ha rájuk visszük az egeret, megtudhatjuk, hogy milyen nehezítéseknek kell megfelelnünk, ha teljesíteni akarjuk őket. Ezek elég változatosak, és legtöbbször a kapott jutalmakat turbózzák valamilyen módon.

Első küldetésünk az AIM Arulcóban lévő kiképzőbázisára vezet.
Ha belevágunk a kiválasztott küldetésbe, kattintsunk a Prepare gombra. A következő képernyőn megadhatjuk, hogy melyik zsoldosunkat akarjuk a helyszínre küldeni. Egyszerűen húzzuk a kiválasztott katonákat a fenti helyekre (a gyakorló küldetésben csak egy főt lehet hozzáadni, a későbbi küldetéseknél többet is).
Ha készen vagyunk, kezdődhet a küldetés. Kattints ide a folytatáshoz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése